نصب دزدگیر

نصب دزدگیر چگونه انجام میشود؟

با توجه به اینکه دزدگیرهای ساخته شده مقدار کمی در ورودیها و خروجیها اختلاف دارند ما هم در این جا در مورد آموزش نصب دزدگیر  به صورت اجمالی توضیح میدهیم .درکل نکاتی برای نصب دزدگیر که نیاز است بدانید مطرح میکنیم .دزدگیر ها به صورت کلی دارای چند ورودی زون  یک ورودی تغذیه برق شهری چند خروجی برای بلندگو آژیر چراغ چشمک زن و تغذیه سنسورها میباشند.اما در کل نصب دزدگیرها تقریبا شبیه به هم است.

پنل دزدگیر,دزدگیر,دزدگیر Z5,دزدگیر محصول ایران مِنو,iranmenu Z5

تغذیه دزدگیر ها

تغذیه دزدگیر ها معمولا هم با باطری هم با برق شهر انجام میشود. به اینصورت که ترانس کاهنده 220 به 16  در  داخل پنل نصب شده است. نصاب باید ورودی این ترانس را که یک ترمینال  دو پین پیچی است به برق شهری با رعایت اصول برق کشی ارتباط دهد .همیشه این برق باید به پنل دزدگیر وصل باشد.

مدار الکترونیکی تعبیه شده در دستگاه برق 16 ولت متناوب که از خروجی ترانس بایک فیش تغذیه 3 پین ماده به نری روی فیبر وصل میشود.قسمتی از مدار این ولتاژ را یکسو کرده و طی فرایندی با فیلترهای طراحی شده روی برد  مدار الکترونیکی از نوسانات و پارازیتهای شبکه پاکسازی میکند.  ولتاژ پاکسازی شده مناسب تغذیه دستگاه و شارژ باطری است.قسمتی از مدار وظیفه شارژ باطری را به عهده دارد . قسمتی دیگر از ولتاژ باطری و ولتاژ یکسو شده برق 12 ولت را برای تغذیه سنسورها تهیه میکند . این برق 12 با فیوز 500 میلی آمپر در مقابل اتصالی محافظت شده و به روی پینهای خروجی AUX ارسال میشود. در سیم بندی سنسورهایی که تغذیه نیاز دارند مانند چشمی ها و سنسورهای ضربه یا بیم خطی و غیره برای عملکردشان باید پینهای تغذیه آنها که با علامت + – دقیقا به + –  پینهای AUX روی پنل دزدگیر وصل شوند.(سنسورهایی مثل مگنت درب سیم دار  یا میکروسوییچها که به عنوان سنسور بازشو درب استفاده میشوند نیاز به تغذیه ندارند).

سیم بندی زونها

سیم بندی زونها  معمولا با یک سیم دوزوج 6 دهم  انجام میشود.یک زوج سیم برای تغذیه سنسور و یک زوج هم برای ارتباط زون با سنسور است . اگر بخواهید tamper چشمی را هم وصل کنید به یک  زوج  سیم دیگر احتیاج پیدا میکنید که د آن صورت معمولا از سیم 4 زوج 6 دهم استفاده میشود.(tamper در چشمی ها یک کلید است که زمانی که درب چشمی بسته است مدار را بسته نگه میدارد. با باز شدن درب چشمی توسط فرد خرابکار این مدار باز شده و چون به زون 24 ساعته پنل وصل است در هر حال چه دزدگیر فعال یا غیر فعال باشد آژیر را به صدا در می آورد  و مدیران را با اطلاع میکند.)

سیم بندی آژیر و بلندگو

 آژیر و بلندگو با ایجاد صدای قوی در محیط  سارق را متواری میکنند.نحوه سیم بندی آژیر به این شکل است که آژیر با 12 ولت تغذیه میشود و روی پنل دو پین با نام SIR +و – وجود دارد.با یک زوج سیم این دو پین به سیمهای تغذیه آژیر وصل میشوند . فقط توجه کنید قطبهای مثبت +  و منفی – دقیقا به همان قطبهای آژیر وصل شوند .معمولا سیم قرمز مثبت و مشکی منفی است.

اگر فاصله بین آژیر تا بلندگو بیشتر از 15 متر است بهتر است  از سیم برق با سایز 75 صدم یا بالاتر استفاده شود . این به خاطر جبران افت جریان میباشد.درغیر این صورت سیم 6 دهم جوابگوست.

اما بلندگو با صدا تغذیه میشود و توجه کنید بلندگو را به ولتاژ مستقیم یا SIR وصل نکنید که بلندگو بی شک به فنا خواهد رفت.در سیم بندی بلندگو دوپین SP + – روی برد پنل موجود است که باید به سیمهای بلندگو وصل شوندو معمولا بلندگو در بیرون ساختمان نصب میشود و باز هم معمولا آژیر داخل ساختمان است.باز این نسبت به شرایط و خواست صاحبکار یا تصمیم نصاب میتواند تغییر کند.به هرحال بلندگو با طنینی که دارد بهتر است در فضای باز باشد.