سنسور ضربه ای , shock sensor , سنسور لرزشی ,

نحوه کار سنسور ضربه ای ,

 سنسور  ضربه ای یا shock seneor ها از قطعات استفاده شده در کنار دیگر سنسورها مثل چشمی ها و بیم خطی یا مگنت های درب و دیگر قطعات جانبی یک دزدگیر است . بسته به نیاز و طراحی سیستم معمولا از این سنسورها برای حفاظت در برابر تخریب و ضربات به درب یا دیوار  استفاده میشود.

اساس کار بر حس کردن ضربه و لرزش است . روی دستگاه پتانسیومتری جهت تنظیم و کالیبر محدوده تحریک نسبت به لرزش وجود دارد. یک led هم برای نمایش تحریک روی دستگاه هست که با هر شوک وارد شده حدود یک ثانیه روشن میشود . 

shock sensor,سنسور ضربه ای,سنسور لرزشی

سیم بندی سنسور ضربه ای

در انواع مرغوب روی دستگاه چهار سیم یا پین موجود است . سیمهای مثبت و منفی که معمولا با رنگ قرمز و سفید یا مشکی مشخص شده به AUX دستگاه وصل میشوند . دو سیم دیگر معمولا سفید که به یکی از زونهای پنل دزدگیر متصل میشود . اگر به جای سیم , ترمینال استفاده شده باشد راهنمای + – و رله کنار ترمینال حک شده است.

بعد از نصب کامل دزدگیر در حالت غیر فعال میتوانید با پتانسومتر تعبیه شده روی این قطعه آستانه تحریک سنسور را تنظیم کنید . با جسمی سخت به فاصله دلخواه از سنسور روی دیوار یا درب ضرباتی وارد کنید و روشن شدن led را چک کنید و دوباره تنظیم کنید تا مطمعن شوید سنسور در بهترین حالت تنظیم شده باشد .

سعی کنید خیلی حساسیت سنسور را بالا  نبرید چون ممکن است با عبور ماشین از خیابان یا صداهای قوی تحریک شده و بی دلیل دزدگیر به صدا درآید .در اینصورت ه برای خود به عنوان نصاب هم برای صاحب مکان و همسایگان ایشان دردسر ایجاد میشود.