آموزش سیم بندی چشمی ( pir sensor)

 

طرز کار دستگاه:

چشمی ها یا همان pir sensor یا آشکارساز حرکت  یا سنسور حرکتی مهمترین قطعه نصبی در کنار دستگاههای دزدگیر میباشند و نحوه کار آنها به این شکل است که یک مدار را دائم بسته نگه میدارند تا زمانی که کسی از جلوی سنسور حرکت کند که باعث تحریک سنسور میشود و به مدت چند ثانیه مدار را باز میکند و به این ترتیب اگر دزدگیر در حالت فعال باشد آلارم به صدا در آمده و اطلاع رسانیهای لازم را از طریق پیامک و تلفن انجام میدهد.

بردمفید چشمی ها متفاوت است معمولا تا 8 متر اما مدلهایی هم تا 13 متر برد دارند .

چشمی نباید در محیط باز مثل فضای بدون سقف و محل عبور جانوران نصب شود ون خطا ایجاد کرده و گاه و بیگاه دزدگیر را به صدا در می آورد البته چشمی هایی هم هستند که این مشکل را تا حدودی حل کرده اند که به چشمی های وزنی معروفند .در ساخت این چشمی ها  از دو سنسور pir استفاده شده که با پتانسیومتری که قابل تنظیم است حساسیت آن را کم و زیاد میکنند. اما این چشمیها فقط خطاها را کم میکنند یعنی مثلا شما برای وزن بالای 50 کیلو تنطیم میکنید و فاصله چشمی تا محل مورد نظر مثلا درب وردی حیاط حدود 6 متر است در این حالت چشمی وزنی درست کار میکند یعنی اگر یک گربه از آنجا عبور کند چشمی نادیده میگیرد اما مشکل اینجاست که اگر از فاصله نیم متری چشمی وزنی یک پرنده صد گرمی پرواز کند چشمی تحریک شده و باز هم خطا ایجاد میشود. در کل بهتر است برای پوشش فضاهای باز مثل حیاط از بیم خطی و مگنت درب استفاده شود.

نحوه سیم بندی چشمی:

معمولا چشمی ها 6 پین برای اتصال دارند که به طور معمول از 4 پین استفاده میشود دو پین تغذیه 12 ولت که به AUX  مثبت و منفی دزدگیر وصل میشود و دو پین alarm که به یکی از زونهای دزدگیر وصل میشود و قطب مثبت و منفی هم در آن فرق ندارد. و دو پین  tamper که برای امنیت بیشتر است و به زون 24 ساعته دستگاه دزدگیر وصل میشود و در صورتی که کسی حتی زمانی که دزدگیر غیر فعال است بخواهد درب چشمی را باز کند که آن را غیر فعال کند باز هم آلارم به صدا در می آید و اطلاع رسانی مربوط به تحریک tamper و زون 24 ساعته برای مدیر ارسال میشود.

(نصاب ها معمولا این دو پین مربوط به tamper را فقط در جاهای حساس مثل بانکها وصل میکنند یا به سفارش مشتری چون کابل مربوطه باید حد اقل 6 رشته یا 3 زوج سیم داشته باشد در صورتی که در حالت معمولی یک کابل 4 رشته یا دو زوج هم کافیست )

سیم بندی چند چشمی در یک زون:

برای اتصال چند چشمی به یک زون تغدیه 12 ولت به صورت موازی و درنهایت به AUX  دزدگیر وصل میشوند و پینهای alarm همه چشمیها به هم سری شده و  در نهایت به زون مربوطه وصل میشود.

و در صورتی که tamper ها را وصل کنید tamper همه چشمی ها هم با هم سری شده و به زون 24 ساعته وصل میشوند.

تجربه های چند سال نصب:

در یک آپارتمان به سفارش مشتری یک دستگاه دزدگیر و چند چشمی را نصب کردیم و بعد از تست سالم تحویل دادیم و رفتیم.

بعد از چند روز صاحب کار زنگ زد و گفت چشمی سالن مدام خطا میدهد و ما هم گفتیم مطمعن شود پرنده یا موش در خانه نباشد که گفت چک کردیم چیزی نبوده است.

طبق معمول باید خودمان از دستگاه و تجهیزات و سیم بندی دزدگیر بازبینی میکردیم .

به محل رفتیم برسی کردیم همه چیز بدون نقص بود در نهایت چشمی مورد نظر را با یک چشمی دیگر جایگزین کردیم و گفتیم هر چی باشه دیگه باید حل شده باشه و برگشتیم.

چند روز بعد دوباره زنگ زد گفت بازم خطا تکرار شده من دیگه برام شد یه معما که مشکل چیه ؟

دوباره برای برسی بیشتر رفتیم سر کار و اول به دزدگیر شک کردم ولی یادم اومد که وقتی چشمی رو تعویض کردیم زونشم هم عوض کردیم و دیگه معیوب بودن دزدگیر منتفی شد.

رفتم توی سالن وشروع به برسی محیط کردم و متوجه شدم در مسیر دید چشمی در فاصله 2 متری کنار دیوار بخاری نصب کرده بودن (قبل از نصب نبود و دفعه اول که برسی کردیم توجه نکرده بودیم)

به هر حال من که در این چند سال (حدود 15 سال) نصب تجربه این رو داشتم که قبلا جریان هوای گرم تابش خورشیددر جایی دیگر این مشکل را به وجود آورده بودفهمیدم که حرارت بخاری باعث این خطا شده و با کمی دور کردن جهت چشمی از سمت بخاری این مشکل هم حل شد.

این را گفتم که اگه با چنین خطاهایی روبرو شدید جریانهای هوا را هم در نظر بگیرید.

بعضی مواقع حتی وجود یک پنجره باز  یا هواکش باز در مسیر چشمی میتواند خطا های مکرر ایجاد کند.

موفق باشید.