بیم خطی,حصار نامرئی

بیم خطی , بیم لیزری , سنسور خطی

نحوه کار بیم به صورت کلی

بیم خطی یا بیم لیزری یا لیزر خطی دستگاهی است  شامل دو بخش کاملا جدا از هم یکی فرستنده و دیگری گیرنده.

تکنولوژی استفاده شده در این دستگاهها ارسال نور مادون قرمز توسط فرستنده و دریافت این نور در گیرنده است که با خاصیت طیف نور که هر مانع باعث ایجاد سایه و قطع مسیر نور میشود . پس با عبور هر چیزی از بین این دو قسمت که ممکن است تا 250 متر از هم فاصله داشته باشند سنسور تحریک شده و باعث فعال شدن دزدگیر میشود.

مدلهای مختلف با بردهای متفاوت از این دستگاه تولید شده که مانند چشمیها این دستگاه هم مشکلاتی دارند .این سنسور ها هم مانند دیگر  سنسور های ضربه ای , مگنت های درب و  سنسور های حرکتی یا چشمی ها به پنل دزدگیر وصل شده و هنگام تحریک باعث فعال شدن دزدگیر میشوند.

بیم خطی,بیم لیزری,لیزر خطی

نکات مربوط به بیم خطی

در نوع معمولی و برد پایین (تا بیست متر) چون از یک خط طیف نور استفاده شده در محیط باز که در تابش مستقم نور خورشید است یا محل عبور حشرات و پرنده هایی مثل گنجشک است خطا ایجاد میشود .

این سنسورها عملا در محیط باز مشکل سازند (تجربه نصابی خودم). اگر میخواهید از بیم خطی در محیط باز استفاده کنید حتما از بیم هایی با دو یا سه یا بیشتر خط طیف نور استفاده کنید .

این بیم ها بالای 30 متر برد دارند. میتوانید دو سنسور با فاصله حدود 40 سانت یا بیشتر به موازات هم استفاده کرده و  رله این دو سنسور(قسمت گیرنده) را در آن سوی خط (دیوار) با هم به صورت موازی سیم بندی کنید .در این حالت فقط در صورتی دزدگیر فعال خواهد شد که جسمی با ارتفاع  دو سنسور از هم (فاصله عمودی دو سری سنسور که خودتان وصل کرده اید) از جلوی سنسورها عبور کند .

در موقع طراحی و چیدمان بیم ها همیشه 15 الی 20 درصد خطا در نظر بگیرید و برد نصب را معادل 15 الی 20 درصد کمتر برد نامی بیم در نظر داشته باشید.

برای سیم کشی بسته به تعداد بیمهای استفاده شده و مصرف آنها سیم را انتخاب کنید. معمول تا 50 متر سیم دو زوج شش دهم فویلدار جواب میدهد.اما برد بالاتر و تعداد بیشتر بیم استفاده شده بهتر است از سیم های 2 در 75 یا دو در یک مسی استفاده شود.