مگنت درب , سنسور مگنتی , سنسور مغناطیسی

طرز کار مگنت درب

مگنت درب(سنسور مگنتی یا سنسور مغناطیسی) به عنوان یکی از سنسورهای استفاده شده در سیستمهای امنیت اماکن از بهترین و کم خطا ترین سنسورها در این مجموعه است. این سنسور  از دو قسمت سنسور و مگنت (آهنربا) تشکیل شده است.در قسمت سنسور یک پلاتین قطبدار با تحریک مغناطیسی پلاتینهای یک رله بسیار کوچک (چند میلیمتر)به هم متصل شده است. این پلاتین مدار زون دزدگیر را متصل نگه میدارد. با جدا کردن مگنت از حدود 3 سانت بیشتر این پلاتین رها شده و مدار را باز میکند که موجب تحریک زون و به صدا در آمدن دزدگیر میشود.

مگنت باسیم , سنسور مگنت سیمی

سیم بندی مگنت درب

این قطعه در دو نوع سیمی و بی سیم ارائه شده است. نصب این قطعه به این صورت است که در نوع سیمی قطعه سنسور دار را که با دو پین ترمینال مشخص است روی دیوار نزدیک بازشو درب یا پنجره یا روی لنگه ثابت درب یا چهارچوب درب نصب میکنند.   سیمهای زون مورد نظر را به این دو پین متصل میکنند .  قطعه مگنت را روی لنگه بازشو درب یا پنجره طوری نصب میکنند که در حالت بسته شدن درب یا پنجره این مگنت تقریبا به قطعه سنسور چسبیده باشد. هر زمانی که درب یا پنجره کمی باز شد این دو قطعه از هم دور  و مدار باز شده آژیر به صدا در می آید .

این سنسور یا مگنت سیمی مانند چشمی یا بیم خطی نیاز به تغذیه ندارد یعنی نیاز نیست به AUX دستگاه وصل شود و فقط با وصل شدن به دو پین یکی از زونها قابل استفاده است.

مگنت بیسیم وسنسور مگنتی بی سیم

مگنت بی سیم مانند چشمی های بی سیم باید به دستگاه دزدگیر اضافه شوند تا در لیست دستگاه قرار گرفته و با آنها ارتباط بر قرار کنند.فرکانس کاری این مگنتها 315 مگاهرتز است و با باطری داخلی تغذیه شده و احتیاج به سیم کشی ندارند برد این سنسور ها مانند چشمی های بی سیم محدود است  اما برای فضای داخلی خانه یا فروشگاه کافیست . در بعضی مدلهای دزدگیر مانند فایروال F10  این سنسورها قادر به اطلاع رسانی از وضعیت باطری خود به مدیران پنل دزدگیر هستند.